Friday, July 6, 2007

sEkali suAra menyakin kan jiWA

sedap jugak lagu ikhlas tapi jauh nie.........ikhlas tapi jauh?..kalau dekat jadi apa plak ek..ekekek...hari semakin hari....kita semakin dekat dengan kehidupan sebenar kita..." datang kita di sambut dengan azan...pergi kita di akhiri dengan solat....antara azan dan solat amat pendek jarak nya" Begitulah sebenarnya kehidupan kita yg hakiki....Apa yg kita cari dalam hidup kita yg ada sekarang nie?...keredhaan..kemewahan..kesenangan..atau keseronokan..?...semua itu adalah rencah hidup kita..kita perlukan kesemuanya..tak kan kita perlukan kemewahan tanpa keseronokan...takkan kita perlukan keseronokan tanpa kemewahan..? ganjil plak rasanya.....macam tu jugak kesedihan..kekechiwaan....bukan ker ALLAH tu maha esa...pencipta segalanya....ini bermakna tiada cacat cela nya dalam penciptaan nya yg maha agung nie.

Apa yang cacat nya adalah datang dari kita sendiri..kelemahan kita sebagai umat nya yang paling sempurna....kita sebagai manusia sejak kita di lahirkan..dari umur sehari kita sentiasa menempuhi proses pembangunan insan....sehingga lah kita di ambil kembali nyawa yg kita pinjam....kita sentiasa berada di dalam proses kehidupan.

Bila kita berada di dalam proses sudah semestinya hidup kita di penuhi dengan segala cabaran dan dugaan...kat sini lah akan lebih mendewasakan kita dalam menempuh cabaran menjadi seorang insan yg di ciptakan oleh maha penciptanya yg tiada cacat cela. Pendewasaan kita sebagai insan yg dicipta memerlukan kekuatan dalaman yg jitu sambil di sirami dengan keimanan. Boleh ker kita tempuhi setiap detik cabaran atau dugaan yg datang dalam hidup kita? sudah pasti jawapannya tidak bagi setiap insan kerana setiap dari kita melalui proses yang berlainan dalam pembinaan insan. cuma mungkin kita akan dapat lihat dari satu sudut persamaan iaitu banyak kesilapan yang kita lakukan ketika kita cuba menempuh cabaran dan dugaan itu....tapi ini semua tidak boleh di jadikan sebagai satu kayu pengukur dalam menilai keupayaan seseorang sebab di dalam proses pembangunan insan ..kita harus sedar bahawa kita sentiasa berada di dalam landasan pembelajaran sehinggalah saat kita di panggil semula..itupun kita masih di dalam proses pembelajaran..saat kita sedang nazak sedang kita bertungkus lumus bertarung dengan segala kecelaruan ketika nyawa kita hendak di ambil kita masih lagi di ajar atau di bisikan ker telinga kita dengan menyebut nama maha pencipta kita....ALLAH..ALLAH...begitulah kita..betapa proses pembangunan insan tiada penamat nya...

Oleh itu apa yang kita lakukan sekarang merupakan satu pembelajaran dalam mendewasakan kita sehari demi sehari agar hidup kita akan lebih bermakna untuk diri sendiri juga untuk yang lain di muka bumi ALLAH ini...apa yang kita lakukan hari ini akan menjadi sejarah untuk esok....ianya hanya akan menjadi cerita jika kita tidak mengambil iktibar atau pedoman untuk kita tempuh pula hari seterusnya...

manusia tidak akan lari dari segala jenis kesilapan ketika bergelar manusia..manusia tidak akan lari dari segala jenis kelemahan diri sendiri...apa yang perlu adalah kekuatan diri dalam menempuh terus kehidupan yang amat singkat ini.

JADIKANLAH HARI INI HARI PALING TERBAIK UNTUK KITA SEBAB KITA TIDAK AKAN TAHU ADAKAH HARI ESOK UNTUK KITA PERBAIKI
KELEMAHAN KITA HARI INI

InsyaALLAH semoga hari ini kita sama-sama perbaiki kelemahan kita di hari semalam agar hidup kita untuk hari esok jika diizinkan akan lebih bermakna dari hari ini.

apaaaaa yang kau mengarut ni labuuuuuuuuuuuuuuuu...ekekekek

No comments: