Friday, July 6, 2007

KEJAYAAN TU AMENDA.......

'Kejayaan bukanya hasil daripada keupayaan membuat duit,
tetapi membuat duit adalalah keputusan daripada satu kejayaan'
kejayaan.....setiap dari kita ingin kan kejayaan dalam hidup kita, ibu ingin kan kejayaan untuk diri sendiri juga untuk keluarga nya...ingin kan anak nya berjaya dalam hidup menjadi seorang yang berguna dalam masyarakat....nelayan ingin kan kejayaan untuk mendapatkan hasil tangkapan ikan sebanyak mungkin....guru ingin kan kejayaan terhasil oleh anak didik nya..?
Apakah kejayaan yang sebnarnya..????
bagi aku yang jiwa kaco ni kejayaan terlalu abstrak....kejayaan bagi kita..mungkin gagal bagi org lain...
kejayaan akan kita nikmati jika kita ada membuat sesuatu tindakan dari idea yang kita luahkan..
idea yang bernas tidak akan terhasil jika ianya hanya idea sahaja tanpa di lakukan...
mungkin kah idea yang bernas / baik akan menjadi satu kejayaan? jika kita lakukan.
kejayaan bukan boleh di cipta dengan hanya duduk bersilang kaki sambil mengoyangkan nya di kerusi empuk....kejayaan memerlukan pengorbanan..keikhlasan...doa...
Islam menggalakan kita malahan menyuruh kita mencari kejayaan di dalam hidup kita ini..kejayaan dari segi keduniaan dan juga kejayaan dari segi akhirat.....
apakah definasi kejayaan..?
secara kasar nya kita boleh mendefinasikan atau mengkategorikan kejayaan pada 4 peringkat:
1.Berjaya mengikut persepsi sendiri.
kejayaan ini datang nya dari kepuasan kita sendiri....kita mungkin kata kita berjaya dan sememang nya kita berjaya...sebabnya hanya kita sendiri yang tahu akan hasil kejayaan kita itu...contoh nya....saya berjaya mempunyai blog saya sendiri..walaupun blog saya sentiasa menjadi jiwa kaco...apatak nya..masih tak tahu guna fungsi-fungsi blog....tapi bagi saya ia nya merupakan satu kejayaan sebab saya ada blog.

2.Berjaya mengikut kelompok
Seseorang belum di katakan berjaya di dalam kelompok nya jika ia msaih ketinggalan dari segi menuju atau mencipta sesuatu kejayaan di dalam bidang nya...macam saya..sekali lagi saya mengambil blog jiwa kaco ini sebagai contoh....jika blog jiwa kaco ini di kelompok kan di satu kan dengan blog2 yang lain....masih banyak lagi kelemahan yang ketara dengan blog saya nie....saya masih lagi mencari kejayaan di dalam kelompok saya....

3.Berjaya mengikut pandangan umum
Telah menjadi lumrah....masyarakat begitu senang mengatakan sesorang itu telah berjaya dari segi pandangan zahir nya sahaja...sesorang doktor mungkin telah dianggap berjaya oleh masyarakat tapi pada hakikat nya ia tidak tahu doktor itu sedang berhempas pulas belajar untuk manjadi seoarng doktor pakar....seorang yang kaya raya mungkin di anggap telah berjaya oleh masyarakat pada hal kekayaan nya datang dari hasil penipuan.

4.Berjaya secara hakiki
sebagai seorang islam..kita mempunyai konsep kejayaan yang lebih luas lagi
kejayaan bagi seoarng muslim ialah kejayaan di dunia dan juga kejayaan di akhirat...
Perlu kita ingat dari kelompok mana pun kita...yang penting dalam menuju kejayaan kita mempunyai matlamat dan pelan tindakan untuk mencapai kejayaan yang kita impikan.

No comments: